donderdag 16 april 2015

Toepassingskaart 6: Observatie leerprobleem (tijdsteekproef)

Observatie leerprobleem & tijdsteekproef 
Hieronder staan twee tijdsteekproeven; één voorafgaand aan specifieke begeleiding en één na afloop van die begeleiding. Ook is er een lesvoorbereidingsformulier opgenomen, waarbij de eerste tijdsteekproef als startpunt diende.

Tijdsteekproef voorafgaand aan de begeleiding 








































Lesvoorbereiding na eerste tijdsteekproef (met reflectie van na afloop) 


VAK & LES
Rekenen
GROEP
7
SCHOOL
Bikube
DATUM
13-03-2015
OPMERKINGEN
M.b.t. toepassingskaart 5, thema Diversiteit

ALGEMEEN

BEGINSITUATIE

Na een eerste ervaring met het (zelfstandig) werken van leerling JL en de hulp die hij nodig blijkt te hebben, een aangepaste opzet van die aanpak.



m.b.t. LEERLING

JL is makkelijk afgeleid en legt makkelijk contact met medeleerlingen. Dit merkt hij zelf ook en hij heeft er zelf ook wel last van. Hij baalt, zoals hij dan zegt, dat hij dan toch gaat praten met andere kinderen.



OPMERKINGEN







START

INSTRUCTIE

Afspraak: hij kan zelf kiezen waar hij (prettig) wil werken en of hij bijvoorbeeld een koptelefoon wil gebruiken. Mocht ik denken dat het voor hem prettig is, mag ik hem een hint geven.



WERK

LEERLINGEN
LEERKRACHT
Leerlingen luisteren kort naar de uitleg en gaan dan zelfstandig aan het werk.


Leerkracht loopt rond en kan vragen beantwoorden.

EINDE

AFRONDING

Leerlingen kijken zelf na en na afloop van deze dag gaan de leerkracht en ik bekijken in hoeverre inderdaad de lessen gemaakt én nagekeken worden.



OPMERKINGEN





REFLECTIE

m.b.t. INHOUD

JL ging veel sneller aan het werk. Hij begon heel fanatiek en ‘snauwde’ tegen medeleerlingen die tegen hem begonnen te praten.

Even later werd hij wel afgeleid door een speeltje van een groepsgenootje.


m.b.t. PROCES

JL had minder grote blokken dat hij met andere leerlingen contact had. Wel ging hij tweemaal naar de wc en liep een extra lang rondje door de klas om kladpapier te pakken.

Dit zou vervangend studieontwijkend gedrag kunnen zijn, wellicht.

m.b.t. LEERKRACHT

De leerkracht gaf iets vaker aanwijzingen m.b.t. (contact)gedrag van JL vergeleken met eerste observatie. Los van die ‘andere situatie’ is er vooruitgang te zien bij JL.



OPMERKINGEN

De leerkracht gaf wel aan dat er al vaker dit soort afspraken met hem zijn gemaakt en dat het na verloop van tijd wel drijgt weg te zakken. Het is dus nog de vraag in hoeverre het permanent is.






Tijdsteekproef na afloop van de begeleiding 








































Geen opmerkingen:

Een reactie posten