Observatie leerprobleem & tijdsteekproef
Hieronder staan twee tijdsteekproeven; één voorafgaand aan specifieke begeleiding en één na afloop van die begeleiding. Ook is er een lesvoorbereidingsformulier opgenomen, waarbij de eerste tijdsteekproef als startpunt diende.
Tijdsteekproef voorafgaand aan de begeleiding
Lesvoorbereiding na eerste tijdsteekproef (met reflectie van na afloop)
Tijdsteekproef na afloop van de begeleiding
Hieronder staan twee tijdsteekproeven; één voorafgaand aan specifieke begeleiding en één na afloop van die begeleiding. Ook is er een lesvoorbereidingsformulier opgenomen, waarbij de eerste tijdsteekproef als startpunt diende.
Tijdsteekproef voorafgaand aan de begeleiding
Lesvoorbereiding na eerste tijdsteekproef (met reflectie van na afloop)
VAK & LES
|
Rekenen
|
GROEP
|
7
|
SCHOOL
|
Bikube
|
DATUM
|
13-03-2015
|
OPMERKINGEN
|
M.b.t. toepassingskaart 5,
thema Diversiteit
|
ALGEMEEN
|
||
BEGINSITUATIE
|
||
Na een eerste ervaring met
het (zelfstandig) werken van leerling JL en de hulp die hij nodig blijkt te
hebben, een aangepaste opzet van die aanpak.
|
||
m.b.t. LEERLING
|
|
JL is makkelijk afgeleid en
legt makkelijk contact met medeleerlingen. Dit merkt hij zelf ook en hij
heeft er zelf ook wel last van. Hij baalt, zoals hij dan zegt, dat hij dan
toch gaat praten met andere kinderen.
|
OPMERKINGEN
|
|
START
|
||
INSTRUCTIE
|
||
Afspraak: hij kan zelf
kiezen waar hij (prettig) wil werken en of hij bijvoorbeeld een koptelefoon
wil gebruiken. Mocht ik denken dat het voor hem prettig is, mag ik hem een
hint geven.
|
||
WERK
|
||
LEERLINGEN
|
LEERKRACHT
|
|
Leerlingen luisteren kort
naar de uitleg en gaan dan zelfstandig aan het werk.
|
Leerkracht loopt rond en
kan vragen beantwoorden.
|
|
EINDE
|
||
AFRONDING
|
||
Leerlingen kijken zelf na
en na afloop van deze dag gaan de leerkracht en ik bekijken in hoeverre
inderdaad de lessen gemaakt én nagekeken worden.
|
||
OPMERKINGEN
|
|
REFLECTIE
|
||
m.b.t. INHOUD
|
||
JL ging veel sneller aan
het werk. Hij begon heel fanatiek en ‘snauwde’ tegen medeleerlingen die tegen
hem begonnen te praten.
Even later werd hij wel
afgeleid door een speeltje van een groepsgenootje.
|
||
m.b.t. PROCES
|
|
JL had minder grote blokken
dat hij met andere leerlingen contact had. Wel ging hij tweemaal naar de wc
en liep een extra lang rondje door de klas om kladpapier te pakken.
Dit zou vervangend
studieontwijkend gedrag kunnen zijn, wellicht.
|
m.b.t. LEERKRACHT
|
|
De leerkracht gaf iets
vaker aanwijzingen m.b.t. (contact)gedrag van JL vergeleken met eerste observatie.
Los van die ‘andere situatie’ is er vooruitgang te zien bij JL.
|
OPMERKINGEN
|
|
De leerkracht gaf wel aan
dat er al vaker dit soort afspraken met hem zijn gemaakt en dat het na
verloop van tijd wel drijgt weg te zakken. Het is dus nog de vraag in
hoeverre het permanent is.
|
Tijdsteekproef na afloop van de begeleiding
Geen opmerkingen:
Een reactie posten