Afstemmen in taaksituaties
Hieronder het eerste voorbereidiingsformulier, zoals ingezet t.b.v. rekenen van leerling JL. Ik heb vervolgens een tweede keer een andere weg gekozen, waarbij de tijdsteekproef een start vormde, met uiteindelijk een effectiever resultaat!
Lesvoorbereiding 1
Hieronder het eerste voorbereidiingsformulier, zoals ingezet t.b.v. rekenen van leerling JL. Ik heb vervolgens een tweede keer een andere weg gekozen, waarbij de tijdsteekproef een start vormde, met uiteindelijk een effectiever resultaat!
Lesvoorbereiding 1
VAK & LES
|
Rekenen
|
GROEP
|
7
|
SCHOOL
|
Bikube
|
DATUM
|
11-03-2015
|
OPMERKINGEN
|
M.b.t. toepassingskaart 5,
thema Diversiteit
|
ALGEMEEN
|
||
BEGINSITUATIE
|
||
Met deze rekenles richt ik
mij op leerling JL, die regelmatig niet-taakgericht gedrag vertoont. Hij
reageert makkelijk op andere leerlingen en geeft zelf ook aan (makkelijk)
afgeleid te zijn en hier last van te hebben.
|
||
m.b.t. LEERLING
|
|
Deze leerling heeft door de
jaren heen al vaker extra aandacht gekregen en met ouders is er regelmatig overleg
(geweest) over de aanpak, specifieke afspraken en werkwijzen.
|
OPMERKINGEN
|
|
|
START
|
||
INSTRUCTIE
|
||
Ik geef het doel van de les
aan (inhoud berekenen, mede a.d.h.v. een aquarium). Ik geef aan dat
leerlingen de uitleg van de vorige dag weer gebruiken om vandaag zelf aan de
slag te gaan. Ik herhaal vervolgens de stappen om de inhoud te berekenen
(LxBxH).
|
||
WERK
|
||
LEERLINGEN
|
LEERKRACHT
|
|
De leerlingen maken de les.
Eerst stil zelf.
De leerlingen mogen binnen
hun groepje overleggen of vragen stellen.
|
Ik laat de leerlingen eerst
10 minuten zelf werken.
Ik loop rond/bied hulp waar
nodig.
|
|
EINDE
|
||
AFRONDING
|
||
De leerlingen kijken hun werk
zelf na en komen langs om het aantal fouten te vertellen. Dit is geen ‘verplichting’,
maar het gebeurt vaak wel, zowel door leerlingen die weinig fouten hebben als
leerlingen die wat meer moeite hebben met rekenen.
|
||
OPMERKINGEN
|
|
Met JL is de afspraak dat
hij zelf een plek kan kiezen om rustig te werken. Ook heeft hij een
koptelefoon om geluid ‘buiten te sluiten’. Het is in eerste instantie aan hem
dit te gebruiken, is onze afspraak.
|
REFLECTIE
|
||
m.b.t. INHOUD
|
||
De les in het algemeen verliep
lekker. De kinderen gingen eerst zelf aan het werk en lieten elkaar ook
lekker werken. Later werd het wat drukker, tijdens het overleggen en met name
daarna bleek JL wat moeite te hebben met het werken en het anderen laten
werken. Hij was minder snel geneigd een rustige plek te zoeken en zijn
koptelefoon te pakken. Eenmaal hielp ik hem door aan te geven: “Je mag zelf
een keuze maken hoe je lekker kan werken hè.” Hij knikte en bleef zitten,
zonder koptelefoon. Wel ging hij langer aaneen aan de sommen.
|
||
m.b.t. PROCES
|
|
Voor de volgende les heb ik
met de leerkracht afgesproken hem wat meer te vragen om ergens anders te
zitten, een koptelefoon te pakken of buiten de klas te zitten om te werken
(niet voor straf, maar voor zijn rust). De leerkracht gaf aan dat zij met JL
ook de afspraak heeft m.b.t. koptelefoon en rustige werkplek, dus ik wil meer
kijken wat effect heeft op hem en voor hem, qua koptelefoon of rustige
werkplek.
|
m.b.t. LEERKRACHT
|
|
Ik had het misschien geheel
aan JL moeten laten om zelf te kiezen hoe hij wilde werken, i.p.v. er op te
zinspelen dat hij een keuze kan maken om lekker te werken. Wel gaf ik het
alleen aan, ik maakte het niet concreet of ik gaf niks aan hoe ik wilde dat
hij zou werken.
|
OPMERKINGEN
|
|
Hij liet na mijn ‘algemene’
opmerking wel meer anderen met rust en met name zichzelf meer werken. Dat was
fijn, zeker ook voor hem, omdat hij zijn werk toen sneller af had.
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten