donderdag 12 maart 2015

Themabijeenkomst 3: Omgaan met leerproblemen

Hoe kijk ik terug op deze themabijeenkomst & de inhoud?
We hebben workshops besproken. We hebben eerder workshops gevolgd en er waren verschillende ervaringen.We hebben ook (weer) naar taakgericht gedrag van leerkrachten gekeken a.d.h.v. een filmpje.We hebben het ook gehad over directief (ga is zitten.) en responsief (waarom loop je?) gedrag en de aspecten waar gedrag betrekking op kan hebben, zoals de taak, het doel, het resultaat, de tijd, de oplossingsweg en de voorkennis.

Wat heb ik geleerd?
De mogelijkheid tot het uitdiepen van het gedrag van de leerkracht gaf mij een duidelijker en overzichtelijker beeld van de mogelijkheden tot verbetering van je eigen gedrag als leerkracht m.b.t. leerlingen die je minder makkelijk mee weet te krijgen dan andere leerlingen.


Wat heb ik sinds collegejaar 2011-2012 met deze kennis gedaan en wat ga ik met deze kennis doen?
Dit beeld en de meerwaarde hiervan werd voor mij versterkt door mijn besef dat ik veel kan hebben van leerlingen voor ik er er persoonlijk last van heb. Ik vind het dan ook minder erg als kinderen niet geheel stil zijn, zolang er maar gewerkt wordt. Ik vind namelijk dat ik niet van kinderen kan verwachten dat zij (tegen de natuur van de ontdekkende en opgroeiende mens in) verplicht in stilte antwoord geven op vragen uit boeken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten