donderdag 12 maart 2015

Themabijeenkomst 2: Omgaan met verschillen

Hoe kijk ik terug op deze themabijeenkomst & de inhoud?
Ik kan me nog herinneren dat we een filmpje hebben bekeken van een leerkracht die d.m.v. 'video-interactie-begeleiding' meer zicht op zijn handelen kreeg. Hij kon toen leerling Tom bewust meenemen in het leerproces.


Wat heb ik geleerd?
Voor mij was de meerwaarde van 'video-interactie-begeleiding' nuttig. Ik heb mijzelf door de jaren heen (dan) ook regelmatig gefilmd voor de klas. Hierdoor kreeg ik meer inzicht in de interactie die plaatsvindt en ook zag ik hoe ik reageerde. Een voorbeeld is dat ik aangaf "voor de laatste keer" te waarschuwen en toch bij een volgende keer niet direct ingreep. Dit heb ik daarna op kunnen pakken.

Wat heb ik sinds collegejaar 2011-2012 met deze kennis gedaan en wat ga ik met deze kennis doen?
Dit filmen ben ik voornemens vaker te doen en zeker in het begin van mijn LIO-traject weer op te pakken. Ik hoop zo op verschillende momenten (instructie, wisseling van de les, afronding, zelfstandig werken) mijn handelen vast te leggen, om vervolgens te analyseren en in handelen om te zetten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten