Hoe kijk ik terug op deze themabijeenkomst & de inhoud?
Het eerste halfjaar heb ik stage gelopen in het speciaal basisonderwijs. Dit inspireerde mij zeer, ook al kostte het mij gemiddeld meer energie dan stage lopen in het regulier onderwijs.
Vooral het werken vanuit positiviteit was erg inspirerend. Door de positieve situaties en gedragingen te noemen gaan andere kinderen hierin mee en blijft het voor de kinderen individueel veilig genoeg, vergeleken met het aangesproken worden op ongewenst gedrag.
Wat heb ik geleerd?
Ik heb bij deze bijeenkomst geleerd wat het themaprogramma was en hoe we dit in gaan vullen. Ik was met name benieuwd naar specifieke psychiatrische, psychologische & gedragsproblemen, zoals ADHD & autisme. Dit zou minder aan bod komen. Wel zouden we aan de slag gaan met handelingsplannen, om zo in te spelen op behoeften van leerlingen in het algemeen.
Wat heb ik sinds collegejaar 2011-2012 met deze kennis gedaan en wat ga ik met deze kennis doen?
Ik heb het positief benaderen van situaties, kinderen en gedragingen volgehouden waar mogelijk en gepast en dit geeft mij energie terwijl de kinderen niet steeds ' aangesproken' worden op hun (ongewenste) gedrag.
Daarbij is het boek 'Lastige kinderen? Heb jij even geluk!' van Berthold Gunster erg inspirerend gebleken voor mij. Dit boek gaat met name over het gedrag van leerlingen, wat er mag zijn, en dat het niet zozeer vervelend gedrag is, als wel dat ouders/leerkrachten het als 'vervelend' bestempelen, waardoor het 'aangepakt' zou moeten/kunnen worden.
Het eerste halfjaar heb ik stage gelopen in het speciaal basisonderwijs. Dit inspireerde mij zeer, ook al kostte het mij gemiddeld meer energie dan stage lopen in het regulier onderwijs.
Vooral het werken vanuit positiviteit was erg inspirerend. Door de positieve situaties en gedragingen te noemen gaan andere kinderen hierin mee en blijft het voor de kinderen individueel veilig genoeg, vergeleken met het aangesproken worden op ongewenst gedrag.
Wat heb ik geleerd?
Ik heb bij deze bijeenkomst geleerd wat het themaprogramma was en hoe we dit in gaan vullen. Ik was met name benieuwd naar specifieke psychiatrische, psychologische & gedragsproblemen, zoals ADHD & autisme. Dit zou minder aan bod komen. Wel zouden we aan de slag gaan met handelingsplannen, om zo in te spelen op behoeften van leerlingen in het algemeen.
Wat heb ik sinds collegejaar 2011-2012 met deze kennis gedaan en wat ga ik met deze kennis doen?
Ik heb het positief benaderen van situaties, kinderen en gedragingen volgehouden waar mogelijk en gepast en dit geeft mij energie terwijl de kinderen niet steeds ' aangesproken' worden op hun (ongewenste) gedrag.
Daarbij is het boek 'Lastige kinderen? Heb jij even geluk!' van Berthold Gunster erg inspirerend gebleken voor mij. Dit boek gaat met name over het gedrag van leerlingen, wat er mag zijn, en dat het niet zozeer vervelend gedrag is, als wel dat ouders/leerkrachten het als 'vervelend' bestempelen, waardoor het 'aangepakt' zou moeten/kunnen worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten