dinsdag 19 mei 2015

Toepassingskaart 7: Opstellen van individueel handelingsplan

Individueel handelingsplan rekenen 

FORMULIER HANDELINGSPLAN

Naam:                         JL                   Onderdeel:                             Rekenen
Leeftijd:                      10                   Didactische leeftijd:                -
Geboortedatum:          -                      Groep:                                    7
Onderzoeksdatum:     -                      Groepsleerkracht:                   Lars van Rooijen
Begindatum:               -                      Einddatum:                             -

Beginsituatie:
JL is een energieke leerling die graag in contact is met andere kinderen. Hij raakt gemakkelijk afgeleid en merkt zelf ook dat hij last heeft van deze afleiding als daardoor zijn werk niet af is.
Er zijn hem verschillende handreikingen gedaan, zoals het mogen werken op een voor hem fijne plek en het opzetten van een hoofdtelefoon ter demping van omgevingsgeluid. Hij maakt hier minimaal gebruik van.

Doel:
JL heeft aan het einde van de rekenles ten minste van elk soort som een onderdeel af (zoals som 1a, 2a, 3a etc.).

Tijdsplanning
Gedurende 2 weken wordt er tijdens de rekenles aandacht besteed hieraan.
Daarna een inhoudelijk evaluatiemoment.
Dan weer 2 weken, eventueel met bijgesteld doel/bijgestelde werkwijzen.

Leerstof:
Het betreft de ‘reguliere’ lesstof op het gebied van rekenonderwijs,

Didactische werkvormen:
Na uitleg van de leerkracht wordt er gecheckt bij JL of hij begrijpt wat de bedoeling is. Eventueel laat de leerkracht hem uitleggen wat de bedoeling is. Elke 5 à 10 minuten komt de leerkracht weer kijken hoe het gaat.
De leerkracht maakt met name gebruik van positieve bekrachtiging, om te benadrukken wat JL al snapt en wat er al goed gaat, zowel lesinhoudelijk als qua gedrag tijdens de les.

Leermiddelen; methoden, materialen
De rekenmethode Alles Telt wordt gebruikt. Daarbij kan JL alsnog op een voor hem fijne werkplek werken en gebruik maken van een omgevingsgeluid dempende hoofdtelefoon.

Groeperingsvorm:
Op school: In zijn tafelgroep (of op een door hem gekozen werkplek)
In de klas door de leerkracht

Organisatie:
Door wie, waar, wanneer en hoe?
à In de rekenles, gedurende 2 weken, met een regelmatige stand van zaken opname van het proces door de leerkracht (op papier).

Evaluatie:
Resultaten:
Wat werkte mee/tegen
Conclusie: voortzetten of afbreken
Eventueel vervolgonderzoek door school of verwijzing naar interne of externe deskundigen

Opmerkingen:
Dit handelingsplan is onderdeel van de studie van Lars van Rooijen en zal uitgevoerd worden tijdens zijn lesgeven.

Handtekening ouders voor gezien:


…………………………………

--------------------------------------------------

Individueel handelingsplan Taakgericht Gedrag

FORMULIER HANDELINGSPLAN

Naam:                         ZN                  Onderdeel:                             taakgericht gedrag
Leeftijd:                      9                     Didactische leeftijd:                -
Geboortedatum:          -                      Groep:                                    7
Onderzoeksdatum:     -                      Groepsleerkracht:                   Lars van Rooijen
Begindatum:               -                      Einddatum:                             -

Beginsituatie:
Het is meermaals opgevallen dat ZN weinig zelfstandig is en na afloop bepaalde werkzaamheden niet af heeft. Regelmatig stelt ZN dezelfde vragen of hij iets mag doen na afloop van werk (bijvoorbeeld op de computer), terwijl al uitgelegd is dat dat niet kan. Ook is ZN regelmatig staand te vinden, waarna hij ‘wakker’ lijkt te worden als er iets aan hem gevraagd wordt om te gaan doen (“eh, oh, sorry, ja meester”).

Doel:
ZN heeft na afloop van een dag zijn rekenwerk af, zowel het lesboek als het werkschrift.

Tijdsplanning
Gedurende 3 weken wordt hier aan gewerkt, zowel tijdens rekenlessen als de dag zelf.

Leerstof:
Het betreft de gewone lessen uit de methode.

Didactische werkvormen:
Na afloop van de uitleg wordt aan ZN gevraagd wat voor hem de bedoeling is om te gaan doen, met als doel dat hij zich richt op de gehele te maken lesonderdelen.
Ook wordt er gewerkt met een afvinklijst, zowel voor hem als voor de gehele klas (om geen ‘unieke’ leerlingsituaties te veroorzaken, in negatieve zin).

Leermiddelen; methoden, materialen
Afvinklijst m.b.t. rekenmethode (zie bijlage).
Lesmethoden & materiaal.

Groeperingsvorm:
Op school: tijdens de rekenles en gedurende de dag zelf (klaarwerk bij lessen is werk afmaken)
In de klas door de leerkracht

Organisatie:
Door wie, waar, wanneer en hoe?
à Leerkracht, eventueel in samenwerking met ouder(s). Gedurende de rekenlessen. 3 weken lang. Per week (of meermaals per week) evalueert de leerkracht kort en stelt zijn handelen bij indien nodig. Ook worden er gesprekjes over gevoerd met Z Nzelf.

Evaluatie:
Resultaten:
Wat werkte mee/tegen
Conclusie: voortzetten of afbreken
Eventueel vervolgonderzoek door school of verwijzing naar interne of externe deskundigen

Opmerkingen:


Handtekening ouders voor gezien:

…………………………………

-BIJLAGE- 

Aftekenkaart Werkschrift Rekenen
Groep 7

BLOK 1
Les

Les

  1 +   2


13 + 14

  3 +   4


16 + 17

  6 +   7


18 + 19

  8 +   9


21 + 22

11 + 12


23 + 24



BLOK 2
Les

Les

  1 +   2


13 + 14

  3 +   4


16 + 17

  6 +   7


18 + 19

  8 +   9


21 + 22

11 + 12


23 + 24





BLOK 3
Les

Les

  1 +   2


13 + 14

  3 +   4


16 + 17

  6 +   7


18 + 19

  8 +   9


21 + 22

11 + 12


23 + 24



BLOK 4
Les

Les

  1 +   2


13 + 14

  3 +   4


16 + 17

  6 +   7


18 + 19

  8 +   9


21 + 22

11 + 12


23 + 24



Geen opmerkingen:

Een reactie posten