Individueel handelingsplan rekenen
FORMULIER HANDELINGSPLAN
Naam: JL Onderdeel: Rekenen
Leeftijd: 10 Didactische leeftijd: -
Geboortedatum: - Groep: 7
Onderzoeksdatum: - Groepsleerkracht: Lars van Rooijen
Begindatum: - Einddatum: -
Beginsituatie:
JL is een energieke
leerling die graag in contact is met andere kinderen. Hij raakt gemakkelijk
afgeleid en merkt zelf ook dat hij last heeft van deze afleiding als daardoor
zijn werk niet af is.
Er zijn hem
verschillende handreikingen gedaan, zoals het mogen werken op een voor hem
fijne plek en het opzetten van een hoofdtelefoon ter demping van
omgevingsgeluid. Hij maakt hier minimaal gebruik van.
Doel:
JL heeft aan het
einde van de rekenles ten minste van elk soort som een onderdeel af (zoals som
1a, 2a, 3a etc.).
Tijdsplanning
Gedurende 2 weken
wordt er tijdens de rekenles aandacht besteed hieraan.
Daarna een inhoudelijk
evaluatiemoment.
Dan weer 2 weken,
eventueel met bijgesteld doel/bijgestelde werkwijzen.
Leerstof:
Het betreft de ‘reguliere’ lesstof op het
gebied van rekenonderwijs,
Didactische werkvormen:
Na uitleg van de
leerkracht wordt er gecheckt bij JL of hij begrijpt wat de bedoeling is.
Eventueel laat de leerkracht hem uitleggen wat de bedoeling is. Elke 5 à 10
minuten komt de leerkracht weer kijken hoe het gaat.
De leerkracht maakt
met name gebruik van positieve bekrachtiging, om te benadrukken wat JL al snapt
en wat er al goed gaat, zowel lesinhoudelijk als qua gedrag tijdens de les.
Leermiddelen; methoden, materialen
De rekenmethode
Alles Telt wordt gebruikt. Daarbij kan JL alsnog op een voor hem fijne werkplek
werken en gebruik maken van een omgevingsgeluid dempende hoofdtelefoon.
Groeperingsvorm:
Op school: In zijn tafelgroep (of op een door hem gekozen
werkplek)
In de klas door de leerkracht
Organisatie:
Door wie, waar, wanneer en hoe?
à In de rekenles, gedurende 2 weken, met een
regelmatige stand van zaken opname van het proces door de leerkracht (op
papier).
Evaluatie:
Resultaten:
Wat werkte mee/tegen
Conclusie: voortzetten of afbreken
Eventueel vervolgonderzoek door school of verwijzing naar
interne of externe deskundigen
Opmerkingen:
Dit handelingsplan
is onderdeel van de studie van Lars van Rooijen en zal uitgevoerd worden
tijdens zijn lesgeven.
Handtekening ouders voor gezien:
…………………………………
--------------------------------------------------
Individueel handelingsplan Taakgericht Gedrag
FORMULIER HANDELINGSPLAN
Naam: ZN Onderdeel: taakgericht gedrag
Leeftijd: 9 Didactische leeftijd: -
Geboortedatum: - Groep: 7
Onderzoeksdatum: - Groepsleerkracht: Lars van Rooijen
Begindatum: - Einddatum: -
Beginsituatie:
Het is meermaals
opgevallen dat ZN weinig zelfstandig is en na afloop bepaalde werkzaamheden
niet af heeft. Regelmatig stelt ZN dezelfde vragen of hij iets mag doen na afloop
van werk (bijvoorbeeld op de computer), terwijl al uitgelegd is dat dat niet
kan. Ook is ZN regelmatig staand te vinden, waarna hij ‘wakker’ lijkt te worden
als er iets aan hem gevraagd wordt om te gaan doen (“eh, oh, sorry, ja meester”).
Doel:
ZN heeft na afloop
van een dag zijn rekenwerk af, zowel het lesboek als het werkschrift.
Tijdsplanning
Gedurende 3 weken
wordt hier aan gewerkt, zowel tijdens rekenlessen als de dag zelf.
Leerstof:
Het betreft de gewone lessen uit de methode.
Didactische werkvormen:
Na afloop van de
uitleg wordt aan ZN gevraagd wat voor hem de bedoeling is om te gaan doen, met
als doel dat hij zich richt op de gehele te maken lesonderdelen.
Ook wordt er gewerkt
met een afvinklijst, zowel voor hem als voor de gehele klas (om geen ‘unieke’
leerlingsituaties te veroorzaken, in negatieve zin).
Leermiddelen; methoden, materialen
Afvinklijst m.b.t.
rekenmethode (zie bijlage).
Lesmethoden &
materiaal.
Groeperingsvorm:
Op school: tijdens de rekenles en gedurende de dag zelf
(klaarwerk bij lessen is werk afmaken)
In de klas door de leerkracht
Organisatie:
Door wie, waar, wanneer en hoe?
à Leerkracht, eventueel in samenwerking met
ouder(s). Gedurende de rekenlessen. 3 weken lang. Per week (of meermaals per
week) evalueert de leerkracht kort en stelt zijn handelen bij indien nodig. Ook
worden er gesprekjes over gevoerd met Z Nzelf.
Evaluatie:
Resultaten:
Wat werkte mee/tegen
Conclusie: voortzetten of afbreken
Eventueel vervolgonderzoek door school of verwijzing naar
interne of externe deskundigen
Opmerkingen:
Handtekening ouders voor gezien:
…………………………………
-BIJLAGE-
Aftekenkaart Werkschrift
Rekenen
Groep 7
BLOK 1
Les
|
|
Les
|
|
1 + 2
|
|
13 + 14
|
|
3 + 4
|
|
16 + 17
|
|
6 + 7
|
|
18 + 19
|
|
8 + 9
|
|
21 + 22
|
|
11 + 12
|
|
23 + 24
|
|
BLOK 2
Les
|
|
Les
|
|
1 + 2
|
|
13 + 14
|
|
3 + 4
|
|
16 + 17
|
|
6 + 7
|
|
18 + 19
|
|
8 + 9
|
|
21 + 22
|
|
11 + 12
|
|
23 + 24
|
|
BLOK 3
Les
|
|
Les
|
|
1 + 2
|
|
13 + 14
|
|
3 + 4
|
|
16 + 17
|
|
6 + 7
|
|
18 + 19
|
|
8 + 9
|
|
21 + 22
|
|
11 + 12
|
|
23 + 24
|
|
BLOK 4
Les
|
|
Les
|
|
1 + 2
|
|
13 + 14
|
|
3 + 4
|
|
16 + 17
|
|
6 + 7
|
|
18 + 19
|
|
8 + 9
|
|
21 + 22
|
|
11 + 12
|
|
23 + 24
|
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten