dinsdag 19 mei 2015

Toepassingskaart 8: Dyslexie II OK

Dyslexie II OK 

Hieronder zal ik ingaan op de volgende onderdelen:
- Effecten van toetsafname bij leerlingen met dyslexie
- Zelfevaluatie m.b.t. dyslexie en Protocol Leesproblemen en Dyslexie
- Vragen m.b.t. dyslexie vanuit jaar 2011-2012

Effecten van toetsafname voor leerlingen met de diagnose dyslexie 
Dyslexie kent meerdere uitingsvormen, zoals het in een andere volgorde 'zien' van letters binnen woorden en zinnen en het onscherp zien van letters/woorden/zinnen. Op het moment dat er een toetsafname plaatsvindt, kan dit een extra grote druk leggen op kinderen die gediagnosticeerd zijn met dyslexie, zeker omdat toetsen veelal talig ingestoken zijn.

Het Cito zegt het volgende (Cito, 2014): “In principe adviseren wij om alle leerlingen de toetsen onder dezelfde omstandigheden te laten maken en dus de voorgeschreven afname-instructies te volgen. Dit in verband met de vergelijkbaarheid van de resultaten van leerlingen met die van anderen in hun groep en de normgroep”.

Waar het hulpmiddelen kan betreffen, geeft het Cito de volgende mogelijkheden aan (Cito, 2014):
- Extra afnametijd;
- toets in meerdere delen afnemen;
- vergroten van de tekst van A4 naar A3;
- standaard vervolgmodule 1 afnemen, ongeacht de score van de startmodule (spelling);
- toetsen op maat (lager niveau) (begrijpend lezen);
- de teksten alvast laten lezen, zonder de opgaven (= ernstige gevallen & ter uitzondering) (begrijpend lezen).

Bovenstaande wordt ietwat toegankelijker uitgelegd door Masterplan dyslexie .nl en haakt hiermee in op de moeite die o.a. ouders hebben met toetsprocedures (Masterplan Dyslexie .nl, 2014):
“Uit vele reacties blijkt dat scholen, zorgverleners en ouders moeite hebben met de procedure rond het toetsen van begrijpend lezen bij dyslectische kinderen. De standaard-richtlijnen vanuit Cito en de instructie en de handhaving door de Inspectie worden voor het toetsen van kinderen met een ernstige vorm van dyslexie vaak als te strikt ervaren”.

Op mijn stageschool is er in overleg met de IB-er en ouders voor sommige leerlingen ook nog de afspraak gemaakt dat toetsen worden voorgelezen, waarbij de leerling het toetsboekje alsnog voor zich heeft om mee te kunnen lezen.

BRONNEN


 Masterplan Dyslexie. (2014). Toetsen van begrijpend lezen bij dyslectische leerlingen. Geraadpleegd op 7 mei 2015 van http://masterplandyslexie.nl/nl/nieuws/artikel/Toetsen_van_begrijpend_lezen_bij_dyslectische_leerlingen/27

Masterplan Dyslexie. (2014). Toetsen van begrijpend lezen bij dyslectische leerlingen. Geraadpleegd op 7 mei 2015 van http://masterplandyslexie.nl/public/files/documenten/Begrijpend_lezen_toetsen_bij_dyslectische_leerlingen_def2.pdf

Zelfevaluatie m.b.t. dyslexie en Protocol Leesproblemen en Dyslexie 







Vragen m.b.t. dyslexie vanuit jaar 2011-2012 
Vanuit de lessen en de onderwerpen voor de presentaties rondom dyslexie had ik toen ter tijd de volgende vragen (die vervolgens beantwoord werden):
- Wat houdt dyslexie in? (dyslexie is een probleem hebben met lezen en schrijven waarbij dit bijvoorbeeld kan betekenen dat letters/woorden lijken te bewegen, onscherp of onhelder zijn en/of dat letters in een andere volgorde lijken te staan binnen woorden(.
- Wat voor boeken zijn er voor leerlingen met dyslexie? (bijvoorbeeld De Kokkelreeks, de serie Zoeklicht, de Troefreeks)

Tot slot 
Waar ik vorig jaar achterkwam, vond ik erg interessant en inspirerend. Er is een voor mensen met dyslexie toegankelijk lettertype, voor op de computer. Dit is gebruiken in bijvoorbeeld Word en ook kan je internetbrowsers zo instellen dat pagina's worden weergegeven met dit letterype.

het lettertype heet Dyslexie en meer informatie is (o.a.) te vinden via de volgende websites:

- http://www.dyslexiefont.com/nl/dyslexie-lettertype/ 

- http://www.steunpuntdyslexie.nl/dyslexie-op-school/aanpassingen-en-hulpmiddelen/aanpassingen/lettertypen-bij-dyslexie/ 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten